Jak napisać skuteczny biznesplan?
| |„Jeżeli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”
Walt Disney
Dobre przygotowanie biznesplanu jest jak projekt domu. Stanowi fundament funkcjonowania firmy i będzie służyć długie lata. To wartościowy dokument, który ma być przydatny zarówno podczas pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania firmy, ale również właścicielowi i zawsze powinien nadawać azymut Twoim przyszłym działaniom.
Czy można zbudować dobry, trwały dom, bez wcześniejszego planowania?
Cóż, 90% firm upada po pierwszym roku istnienia na rynku. Główną przyczyną bywa właśnie mało dokładne i kiepskie przygotowanie zawarte w słabym biznesplanie. Warto zatem przyłożyć się solidnie do rozpoczynanej działalności, jeszcze w fazie planowania, to klucz do sukcesu. Dokładnie przeprowadzić badania na każdym z etapów.
Każda działalność gospodarcza, ale też każde przedsięwzięcie, będzie wyglądała jak szopa rodzinki Kiemliczów z potopu, jeśli jej prowadzenie i rozpoczęcie, nie będzie poprzedzone odpowiednimi badaniami sektora, popytu na dany towar lub usługę i konkurencji w danym sektorze.
Duże korporacje i firmy mają oczywiście pieniądze, aby zlecić to fachowcom, jednak dla kogoś, kto dopiero zaczyna przygodę z biznesem, zazwyczaj każdy grosz się liczy. To jest właśnie początek, moment, w którym zderzamy się z rzeczywistością i realiami. Jednak słabo zaplanujesz działania w jakiejkolwiek dziedzinie, jeśli wiedzę na jej temat masz znikomą lub tylko ogólnikową.
Często wstępne wyobrażenie planującego, przechodzi rozmaite metamorfozy w trakcie całego procesu i nad emocjami bierze górę rozsądek, ale właśnie dzięki temu, może on skonstruować solidny fundament pod swoją firmę, a przy okazji pozyskać również dodatkowe środki na rozpoczęcie przedsięwzięcia. Tylko tak budowany biznesplan, będzie dla piszącego bardzo dobrym azymutem.
W późniejszym czasie możesz przecież tak zorganizować strukturę organizacyjną, że dany biznes będzie już pochłaniał mniejszą część Twojego czasu, a w zamian za to, możesz znaleźć kolejną dziedzinę i rozbudować ją. Tak cegiełka po cegiełce buduje się imperium, bo przecież Rzym budowano bardzo długo.
Plan biznesu. Po co to?
Można by pomyśleć skąd takie pytanie? Jednak wiele osób nie docenia wartości tego dokumentu, przygotowuje w pośpiechu i byle jak, aby tylko dostać upragnione dofinansowanie, a potem w kosz, bo cel przecież został osiągnięty, o ile jakimś cudem zostanie osiągnięty. Standardy są coraz wyższe, a banki bardziej ostrożne przy udzielaniu kredytów. Dobrze napisany biznesplan nie pozostawia wątpliwości czytającemu, że oto stoi przed nim biznesmen, który może być dobrym partnerem w interesach.
Od czego zacząć?
Odpowiednie zaplanowanie Twoich poczynań decyduje o sukcesie lub porażce całego przedsięwzięcia. Odgrywa kluczową rolę w dalszych losach dane w prawidłowym biznesplanie, a jest ich sporo, można podzielić na pięć głównych kategorii:
- Struktura biznesplanu
- Organizacja firmy
- Analiza rynku
- Planowany marketing
- Analiza finansowa
- Analiza SWAT
Wszelkie inne czynniki są pochodną w/w.
Każdej z nich poświęcamy osobne działy, ponieważ to są elementarne części w biznesplanie. Zasada jest prosta, im lepiej przeprowadzone analizy, tym lepsze zaplanowanie organizacji firmy, jak również marketingu. Trzeba poświęcić im sporo czasu, co w rezultacie pozwoli na trzeźwą, obiektywną ocenę danego przedsięwzięcia. Bardziej szczegółowe informacje znajdziesz w odpowiednich zakładkach. Uzupełnienie całości stanowi literatura fachowa, która pozwoli Ci uzbroić się w niezbędne narzędzia do walki na rynku i umacniać stopniowo swoją pozycję. Istnieje wiele publikacji w temacie, jednak niewiele wśród przydatnych, każda z proponowanych dokładnie opisana i ławo wybierzesz przydatną Tobie.
Powodzenia.