Historia powstania samochodu

Nawet dziecko wie, że samochód to pojazd mechaniczny z własnym napędem. A jak powstał? O tym poniżej.

Wielkim wynalazkiem w dziejach ludzkości było stworzenie samochodu. Jak podaje Wikipedia, samochód to „pojazd mechaniczny z własnym napędem (silnik) i źródłem energii, którym jest paliwo (gaz, ropa, benzyna, wodór), jak również bateria. Dwu- lub trzyśladowy, na trzech (np. cyklonetka), lub więcej kołach (najczęściej czterech), przeznaczony do przewozu osób, ładunków itp.” Samo słowo samochód powstało na skutek wygrania rozpisanego jeszcze przed wojną konkursu, na polskie słowo, które określałoby automobil.

Pierwsze pomysły o stworzeniu pojazdu napędzanego parą zrodził się już w XVII wieku. Rzekomo w 1678 roku, pochodzący z Flandrii ksiądz miał przedstawić chińskiemu cesarzowi pojazd napędzany parą. Nie istnieją jednak na to żadne dowody. Dlatego też jako datę powstania samochodu podaje się rok 1769. Jego wynalazcą był Nicolas-Joseph Cugnot. Kolejnym wielkim wydarzeniem było skonstruowanie pierwszego samochodu napędzanego benzyną. Miało to miejsce w 1870 roku, a dokonał tego Siegfried Marcus.

Ie do końca wiadomo, kto jako pierwszy skonstruował silnik o spalaniu wewnętrznym. Powszechnie uznaje się, że dokonało tego jednocześnie kilku niemieckich inżynierów, jednak pracowali oni niezależnie od siebie.

Pierwsze auto zostało skonstruowane w 1885 roku w Mannheim przez Karla Benza. Niedługo później otrzymał patent, a już w 1888 rozpoczął produkcję. W1899 roku, dwaj bracie, Andre i Eduard Michelin zastosowali ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy. Później nastąpił gwałtowny rozwój w dziedzinie motoryzacji.

Już na początku XX wieku Henry Ford uruchomił w Detroit wielkoseryjną produkcję Modelu T, a kilka la później firma Peugeot wystawiła do wyścigu w „Indianapolis 500″ auto, które wyposażone było w silnik o czterech zaworach na cylinder. Sterowane były dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy. W 1922 roku możemy mówić o pierwszym samochodzie z nadwoziem samonośnym. Była to Lancia Lambda.

Kolejne lato to budowa pierwszego samochodu wyścigowego marki Maserati Tipo 26, produkcja w Warszawie samochodów osobowych model CWS T-1 konstrukcji Tadeusza Tańskiego, w 1930 pojawił się pierwszy samochód z silnikiem o szesnastu cylindrach. Dwa lata później powstał pierwszy prototyp Volkswagena Garbusa, a także przedstawiono pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym. W 1934 Peugeot prezentuje pierwszy samochód ze składanym stałym dachem, który nazwano „Eclipse”. W 1941 powstał najbardziej znany wojskowy samochód terenowy, a mianowicie JeepMB. W 1945 pojawił się napędzany na przód, nisko zawieszony Citroën 7 CV, który charakteryzował brak stopni bocznych. Kolejne lata w historii samochodu to konstrukcja samochodów.