Historia powstania roweru

Już starożytni doceniali rolę roweru, a dziś przejażdżki rowerowe stały się sposobem spędzania wolnego czasu.

Każdy z chęcią wybiera się na przejażdżki rowerowe, ale już nie każdy zdaje sobie sprawę, kiedy tak na prawdę powstał rower.

Pierwsze wizerunki tego, co mogło uchodzić za przodka roweru, odnaleziono na reliefach powstałych jeszcze w starożytnym Egipcie i Babilonii. Natomiast pierwszymi nowożytnymi przodkami roweru były skonstruowane przez Francuza de Sivraca pojazdy do biegania. Wynalazek składał się z dwóch kół połączonych żerdzią, na której umocowane było siedzenie. Jeździec poruszał się nim poprzez odpychanie się nogami od ziemi.

Ową maszynę do biegania udoskonalił w 1816 roku Niemiec Karl von Drais de Sauerbrun. Zastosował on obrotowy widelec przedni, połączony z kierownicą, co umożliwiało skręcanie pojazdem, bez konieczności zsiadania z niego. Należy dodać, że znacznie poprawiło to komfort jazdy. Dziś możemy go podziwiać w muzeum miejskim w Karlsruhe. Drezyna, bo tak nazwano ów wynalazek, początkowo ważyła ok. 45 kg i pozwalała osiągnąć prędkość aż 10 km/h. W kolejnych modelach zmniejszono jego wagę do 20 kg, co umożliwiło osiąganie jeszcze większej prędkości , a mianowicie 15 km/h. Drais opatentował swoją konstrukcję, a także wynalazł uruchamiany linką hamulec oraz siodełko z regulacją wysokości. Jego konstrukcja zyskała dużą popularność w Anglii, a to za sprawą Dennisa Johnsona, który rozpoczął produkcję drezyn. W 1839 r. Kirkpatrick MacMillan opracował pojazd z mechanizmem napędowym. Od tej pory nie było potrzeby odpychania się od ziemi podczas jazdy. Mechanizm skonstruowano z dwóch pionowych, przymocowanych wahliwie do kierownicy prętów, połączonych przymocowanymi przegubowo prętami z korbami, które były osadzone na piaście tylnego koła. Przez naprzemienne ruchy nogami do przodu i do tył, pojazd zostawał wprawiany w ruch.

Za sprawą Pierre’a Michaux i jego syna Ernesta, we Francji rozpoczęła się era roweru wysokiego. W 1861 roku obaj opracowali mechanizm korbowy umieszczony na piaście przedniego koła. Jeździec wprawiał pojazd w ruch poprzez obracanie pedałami. Aby zwiększyć szybkość jazdy do 30 km/h zaczęto zwiększać przednie koło, natomiast tylne zmniejszać po to, aby poprawić stabilność pojazdu. Doprowadziło to do tego, że przednie koło było czterokrotnie większe do tylniego. Jazda na takim rowerze była niewygodna i niebezpieczna. Rowerzysta siedział na sporej wysokości i często z niej spadał. W1879 roku Harry John Lawson skonstruował rower z napędem na tylnie koło, który przekazywany był za pomocą łańcucha. Zmniejszenia kół dokonał dopiero John Starley. Zmieniona została konstrukcja tak, aby koła były jednakowej wielkości, natomiast rama była w kształcie czworokąta. Dalej wprowadzono pneumatyczne ogumienie, co pozwalało zwiększyć komfort jazdy i uzyskiwać większe prędkości. Od tego czasu nastąpił dynamiczny rozwój w historii roweru. Powstały jego liczne odmiany i dziś towarzyszy nam w codziennym życiu.