Historia powstania samolotu
| |Człowiek od wieków marzył o lataniu. Po wielu latach często nieudanych prób, wreszcie udało mu się wzbić w przestworza.
Obecnie trudno sobie wyobrazić podróżowanie bez rozwiniętego systemu lotnictwa. Człowiekowi udało się spełnić odwieczne marzenie o wzbiciu się w przestworza. Według mitologii, pierwsze próby latania niczym ptak podjęli Dedal i jego syn Ikar. Dedal zbudował dla siebie i swego syna skrzydła z piór przymocowanych woskiem. Niestety ich lot skończył się tragicznie. Ikar wzbił się zbyt wysoko, słońce roztopiło wosk w jego skrzydłach, a chłopiec runął do morza. Legendy o ludziach wzbijających się ku niebu pochodza także z Chin. Istnieją przesłania o latającym cesarzu Szun, czy też latających ludziach Ki – Kuang. Z kolei w Indiach istnieją legendy latającym koniu króla Vikramaditya.
Próbę skonstruowania maszyny latającej podjął sam Leonardo da Vinci. Jednak pomimo swej wiedzy i niezwykłej pomysłowości nie udało mu się skonstruować maszyny, która pozwoliłaby mu latać niczym ptak. Spod jego ręki wyszły pierwsze projekty balonów cieplnych, skrzydłowca, śmigłowca, a nawet spadochronu.
Pierwszy raz człowiek skoczył ze spadochronem w 1783 roku. Tym śmiałkiem był Francuz Sebastian Lenormand. Francuzi wiedli prym w rozbudowywaniu spadochronu. Blanchard stworzył spadochron balonowy, który pełnił funkcję ratunkową, natomiast Meusnier stworzył projekt balonu sterowanego.
Pierwsze próby lotu balonem miały miejsce dopiero w XIX wieku. Dokonali tego bracia Montgolfier, napełniając wielki, wykonany z papieru balon, napełniając go powietrzem. Od tej pory loty balonem stały się ekskluzywnym sportem i formą wypoczynku dla najbardziej zamożnych.
Kiedy sądzono, że w dziedzinie latania powiedziano już wszystko, brytyjski inżynier Sir George Cayley dokonał próby lotu latawca. Doprowadziło go to do stwierdzenia, że aby wynieść człowieka w powietrze, potrzebna jest odpowiednia siła nośna. Pierwszy lot szybowcem odbył się w 1853 roku. Pod koniec XIX wieku, Otto Lilienthal wykonał kilka lotów na szybowcach własnej konstrukcji.
Kolejny przełom w lotnictwie nastąpił dopiero po zastosowaniu w maszynach latających silnika spalinowego. Należy tu wymienić braci Wright, którzy dokonali pierwszej próby lotu 40-metrowym dwupłatowcem. Od tej pory nastąpił dynamiczny rozwój lotnictwa. W tym miejscu należy także wspomnieć o nasłuchach Louisa Bleriota, który dzięki udoskonaleniu konstrukcji swojego samolotu, zdołał przelecieć nim nad kanałem La Manche.
Dziś mówiąc słowo samolot mamy na myśli chociażby luksusowy airbus, a kiedyś były to drewniane maszyny, które w czasie swojego lotu nie przekraczały prędkości 75km/h.